Grekland, Samos Pagondas.

Minnesanteckningar gjorda av Birgitta Ahlstrand.

Hösten 2002 16 aug-30 aug.  Våren 2003 29 maj-6 juni.   Hösten 2003 7 nov-21 nov. Hösten 2004 28 sep-13 okt.

Hösten 2005 22 sep-30 sep.  Sommaren 2006 6 juni-17 juni.  Hösten 2013 7-14 sep.

Hösten 2002

Vi började resan, till Pagonda bergsby på ön Samos, med att åka till Falun Onsdagen den 14 aug. Ann och Erik Wiklund har inbjudet oss på kräftor. Meta och Harry var också med. Vi bodde hos Meta och Harry över natten och tog sedan tåget till Arlanda och låg på Radisons. När vi checkat in fick vi varsin biljett vilket skulle ge oss ett glas vitt vin i baren. När vi sedan kom ner till baren stod där en vän till Camille, han kände igen Bengt. En mycket trevlig kille vid namn Kahlil han pratade med oss länge och fixade så vi skulle få kaffe och mackor på morgonen, då frukosten ej serveras den tid vi skulle iväg till flyget. När vi vid 19 tiden gick upp på rummet för att sova fann vi en korg med vin, frukt, kex och ostar som Kahlil ordnat. Vi blev glatt överraskade.

Fredag 16 aug: Väcktes kl. 03.30 fixade till oss för att åka med bussen 04.30 till flyget som skulle gå 06.00. Flygningen gick bra c:a 3 timmar. Vi fick en taxi till Pagonda, taxi föraren var från Pagonda. Inga-May mötte oss i närheten av det hus som hon hyr ut. Vi pratade lite och bar in resväskor m.m. Inga-Maj och jag gick för att köpte vin och frukt. Vi sov sedan lite. Bengt och jag gick till torget, en AMSTEL (de du Nicke) och frapé. Huset där vi skall bo har en härlig uteplats under vinrankorna. Skönt att sitta och filosofera eller läsa. Ingen lust att laga mat så vi tog en tur till torget på kvällen, där var det mycket folk, musik och dans trevligt. Inga-Maj kom till torget, hade sökt oss hemma. Vi bestämde att hon skulle komma på morgonen för en promenad.

Uteplatsen under vinrankorna. © foto: Bengt Ahlstrand

Lördag 17 aug: Klockan ringde 06.30. Inga-Maj skulle komma efter 07.00 Efter mycket om och men skulle vi gå till Kyriakos för att ta ett dopp och sedan tillbaka en nätt tripp på 1,5 mil över bergen. Bengt fick vända efter någon timma för foten. Envisa Bi skulle naturligtvis gå och gjorde det också, men så trött i höfterna jag blev. Väl hemma efter flera timmar med en halvliter vatten på resan konstaterade jag att detta var att ta i första dagen. Hungern tärde mig. Drack kaffe och Inga-May gick till sitt. Bengt skulle åka med Nikos och vattna olivplantor i bergen. Jag var hos Inga-May. När killarna kom tillbaka blev det Ouzo. Nikos mamma kom förbi, en glad och charmig dam. När vi gick hem hälsade vi på Nikos pappa 96 år. Han är väl lite senil, men mycket stolt visade han på ett foto som militär med några streck på axeln. När vi kom hem satt vi under vinrankorna och summerade dagen innan vi gick till sängs.

Söndag 18 aug: Vaknade vid 07.00, Bengt var trött, vi tog en promenad på en dryg timma. Åt sedan frukost, läste och sov en stund. Lagade sedan mat mycket grönsaker och lite korv. Försökte handla vid 17 tiden men det var stängt, söndag javisst. Vi gick till Inga-Maj och Nikos för att vara med och vattna olivplantorna. Nikos och Bengt åkte med bilen och vattentunnorna. Inga-Maj och jag promenerade fram och åter. Var inne i ett litet kyrka och tände ljus. När vi damer kom tillbaka hem, satt herrarna och drack ouzo. Vi fikade och åt sockerkaka som Inga-May bakat på dagen. Vi pratade en stund innan vi gick hem igen, fick vi tomater och fikon. Bengt och jag drack lite vin innan sänggång. Bi hade svårt att somna.

Måndag 19 aug: Vi promenerade till Ireon 6 km för att hyra en motorcykel, det blev en stor cykel 330 kilos i 10 dagar, Aprilia. Inga-Maj var också med. När vi kom till Ireon kändes det som att komma hem. Vi fikade hos damen Teodora, f. ägare till huset vi bor i, numera är det sonen som äger huset. Vi badade vid piren medan Bengt kände på cykeln. Sedan åkte vi en sväng, Inga-Maj tog bussen upp till Pagonda. Hem och fixade mat. Åkte sedan mot Spartharei det var beklämmande att se så bränt det var. Svårt att förstå att det brunnit så mycket. Tidig sänggång svårt att sov, massor med myggbett.

Tisdag 20 aug: Vi tog en promenad, Inga-Maj kom springande ifatt oss. Frukosterade och åkte sedan till "vårt" badställe, låg en stund i solen men det är för hett. Åkte till Kokari och Vourliotes och tillbaka till Ireon, där vi åt mat, sedan hem. Inga-Maj kom till oss med  gifflar med "spenat" i, som hon hade bakat på eftermiddagen, dom var goda. Hon hade tagit samma promenad på kvällskvisten. Vi var hemma på kvällen och gjorde en greksallad. Sov dåligt, kliade.

Onsdag 21 aug: Bi tog en promenad själv (Bengts tå är inte bra) på ca 45 minuter. Frukost och i väg. Målet var Stellas, vi passerade Pirgos och efter en stund avvärjde Bengt en krock genom att bromsa lite i hårdaste laget i en kurva med hal asfalt, så vi gick i kull. Det blev så och andra skador. Uppsökte apoteket i Pirgos en trevlig apotekare tvättade och plåstrade om oss och vi uppmanades att uppsöka läkare i Pythagorio. Hem lagade mat innan läkaren öppnade efter siestan. Det blev varsin stelkrampsspruta och antibiotika i fyra dagar, där gick en sjundedel av kassan. Fyra vita dagar var anbefallt, varför vi drack vin och öl och slickade såren, för att i morgon starta antibiotikakuren. Gick till torget och åt lite mat, gott. Sedan hem för att sova. Sov gott trots skadorna.

Torsdag 22 aug: Ingen promenad var hemma hela dagen löste korsord och läste. Gick och handlade på kvällen.

Fredag 23 aug: Varit här en vecka nu. Vi tog en promenad lite sakta, men det gick bra. Nikos kom förbi huset, vi pratads vid en stund, "har ni kört motorkross" var hans spontana fråga när han såg våra skador. Inga-May kom till oss och vi fikade. Bengt åkte till motorcykel uthyraren  för att få den lagad efter vurpan, kom hem ganska snabbt, fick åka ner igen vid 20 tiden för att få en ny motorcykel, då dom hade en lika dan i Pythagorio. Jag följde Inga-May hem och fick lite tidningar med korsord i. Sov tidigt.

Lördag 24 aug: Vaknade tidigt, jag tog en promenad. Åt sedan frukost. Inga-Maj kom förbi och inbjöd oss till mat senare på kvällen, efter det vi varit och vattnat olivplantorna.  Åkte till Poutoukaki och funderade på att bada men inte i dag, får vänta tills i morgon. Sedan till Pythagorio och kollade båtar i hamnen. Köpte varsin glass. Sedan hem löste lite korsord, sov sedan en stund före vattningen. Efter vattningen åt vi mat. Mycket gott. Kikärtsbiffar, "grismat" (Nikos parad mat), sallad och bröd. Hem vi 22.30 tiden. Träffade Georgios i ett gathörn han vinkade glatt åt oss, vår trädgårdsmästare vid huset.

Söndag 25 aug: Inga-Maj och jag tog en promenad till kyrkan och tände ljus och tillbaka igen, en tvåtimmars tur. Bengt har ont så det blev inget bad. Så vi åkte hem. Jag sov en stund på em. Vi vattnade olivplantorna på kväll. Bengt och jag  åkte motorcykel och Inga-Maj och Nikos åkte i bilen med vattentunnorna. Bengt sträckte ryggen när han skulle vända motorcykeln. Gick till affären handlade vin och öl, vi satt sedan på uteplatsen och pratade till det var dags att sova. Sov skönt.

Måndag 26 aug: Inga-May kom förbi och undrade varför vi inte kom upp igår kväll, men Bengts rygg var förklaringen. Vi hade sovit länge denna morgon. Åt frukost och åkte till Poutoukaki och badade en stund, härligt. Hem igen åt lunch och duschade. Bengt ligger och vänjer sig vid att vara pensionär i "huvudet". Åkte till Hora (uttalas chora) för att äta hos våra vänner fam. Spanos på restaurant Sinantisi, men det var stängt. Vi gör ett försök i morgon lunch. Fortsatte sedan till Ireon. Gick till en taverna som vi varit på tidigare, mycket god mat, men det blev dyrt. Damen körde oss lite på dricksen, så det blev sista gången, Det är lite deppigt nu.

Tisdag 27 aug: Vi gick en promenad på ca 45 minuter, åkte sedan till Poutoukaki och badade vid piren. Det var militärövning, så det var lite att titta på. Åkte till Hora igen för att se om det var öppet, men icke, dom har nog stängt hela veckan, tyvärr. Hem och lagade lite mat. Gick sen upp till Inga-May och Nikos. Nikos var trött, systern hade kommit från Kos, det hade blivit sent kvällen innan. Vi gick hem och sov.

Onsdag 28 aug: Upp tidigt för att träffa Inga-Maj vid piren i Poutoukaki. Vi solade . Bengt åkte till Pythagorio för att besöka Apollos kontor före hemresan, men dom var inte där. Han åkte även till Hora, men nej Sinantisi var stängd. Han kom tillbaka till oss, var inte så ågom att sola utan åkte till Samos stad till kontoret där. Vi skall vara på flygplatsen 09.45 fast det visste vi redan. Inga-Maj och jag gick efter stranden till Ireon, vi hade bestämt att äta lunch där. Bengt kom på motorcykeln precis som vi kom in i Ireon. Vi åt lunch och badade. Bengt lämnade igen motorcykeln och vi tog bussen upp till Pagonda. Det blev en hemmakväll. Ringde till Kerstin och Nicke, Meta och Harry, det är varmt där också.

Torsdag 29 aug: Inga-Maj ringde och vi tog en promenad. Vi hade bestämt att äta något riktigt gott i kväll vår sista kväll på Samos. Vi gick och handlade Souvlaki och potatis, grädde, vitlök till potatisgratäng samt öl och vin. Bengt var uppe och fixade potatisgratängen medan jag städade. Bengt och jag tog bussen till Ireon för att ta sista doppet. Vi har städat och fejat hela dagen. Badade och tog sedan en taxi till Pagonda. Duschade, gick sedan till Inga-May och Nikos, vi åt gott och njöt. Bengt och jag avslutade kvällen med en AMSTEL på terrassen.

Fredag 30 aug: Klockan på ringning 07.30 för att sista gången äta frukost på Samos.Inga-Maj kom klockan 09.00 för att vara med till flygplatsen och möta de gäster som skulle bo i huset efter oss. Taxi var beställd till 09.30 flyget skulle gå 11.45. När vi gick ombord visade sig att en av kabinpersonalen, en kille var från Leksand, bodde på Norsgatan. Så kan det vara. Flyget gick bra och fort, var på Arlanda tre kvart tidigare än beräknat. Vi fick vänta på tåget i tre timmar, men vi satt och tittad på planen som startade. Åt en paj och drack ett glas rödvin. Tiden gick och väl i Falun mötte Harry oss för att ta oss till Sandtäktsvägen där det vankades paj, öl och snaps. Så är det som vanligt igen. En riktigt skön semester har det varit.

Våren 2003

Torsdag 29 maj: Började resan med tåg till Arlanda 18.48 från Leksand. Satt på flygplatsen hela natten. Planet till Samos gick 05.10 på morgonen.

Fredag 30 maj: Anlände Samos 09,50 med en duns, sämsta landningen hittills. Väl nere i värmen, i ankomst hallen satt Nikos och väntade på oss, för att ta oss till Pagonda. Med Bengt på flaket åkte vi. Stannade vid torget i Pagonda för att titt på deras nya affärslokal. Inga-Maj och jag gick sedan hem. Inga-Maj och jag gick till uthyrningshus, strök dukar och fixade lite. Tittade utvändigt på Bengts hus inte så tokigt! Hem igen och rensade fisk och grillade. Mycket vin och gubbarna mycket ouzo. Tidigt i säng då vi var väldigt trötta, sov bra.

Lördag 31 maj: Vaknade och åt frukost på balkongen, fint väder. Jag och I-M till huset. Jag städade hela huset själv! Hem och lagade mat och åt en ganska tidig middag. Åter tillbaka till huset, första gästerna kommer i morgon, nu är det städat och fint. Bengt har hjälpt Nikos i trädgården, bl.a. vilat lite är trött efter resan. I-M och jag gjorde vindolmar och drack Campari. Nikos och Bengt satt på balkongen och drack ouzo. Sov tidigt, skönt.

Söndag 1 juni: Vaknade sent, åt frukost och gick sedan ner till huset innan svenskarna skulle komma, för en sista koll. Bengt och Nikos åkte och tittade på ett av olivfälten. Jag gjorde i ordning rabarbermarmelad. Till middag åt vi souvlaki och vindolmar, jättegott. Killarna vattnade och städade i trädgården. Sedan slappade vi resten av kvällen.

Måndag 2 juni: Bengt och jag åkte med Nikos ner till vägkorset till Ireon. Därifrån promenerade vi ner till havet mellan Ireon och Potokaki för ett dopp, vi låg en stund, vattnet var svalkande i hettan. På vägen tillbaka mot Ireon stannade tre tyska damer i en bil och talade om för oss att det var strejk, allt var stängt i Ireon. Vi vände då om och gick mot Myli ca 5 km. På vägen köpte vi apelsiner och persikor. Hungern och törsten tärde i värmen, hade för lite vatten med oss. Väl uppe i Myli och torget, som är så vackert, åt vi octopus, greksallad och fried potatoes, drack Amstel och vatten. Promenerade sedan vidare en del småvägar upp mot Pagonda. Det var en nätt promenad på ca 12 km denna dagen.

Tisdag 3 juni: Även i dag åkte vi med Nikos till trafikljusen före Pythagorio för att hyra en jeep. Åkte hem för att prata med I-M om hon ville följa med, men hennes mamma hade får en ny stroke, så hon föredrog att vara hemma. Bengt och jag bestämde oss för att ta en tur (han är galen i att köra jeep). Vi åkte upp till Pythagorio grottan, men vi gick inte upp till grottan utan nöjde oss med att sitta på serveringen och njuta av en Amstel och utsikten. Vi åkte sedan vidare ner till Stella och Nikos i Balos, Stella har en restaurant och hon lagar underbar mat, i en ugn ute i trädgården. Kyckling och gröna böner vin och Amstel, valde vi denna gång. Medan vi satt och åt kom det en grek som är bekant med Nikos, han bor nu i Österrike. Han kom fram till oss och började prata svenska med oss, en märklig och mycket trevlig man. Han pratade många språk och var väldigt intressant att lyssna på, synd att vi bestämt att åka och bada med I M. Men det var skönt att bada. Sedan åkte vi upp till Balconi, med det var sista gången, en sån typ som ägde det nu! Ägaren var ingen "grek", snorkig och nonchalant. Nikos och Bengt satt en stund vid datorn, I M och jag pratade en stund. Sov sen skönt.

Onsdag 4 juni: Vi gick en promenad med Beethoven på morgonen. Sedan åkte vi över bergen till Potami via Karlovasi och Kokari för att sedermera hamna i Hora där vi ska äta lunch. Vi gick till "Sinantisi" som är "vår" restaurant sedan vi var på Samos första gången. George och hans holländska fru är så trevliga och dom servera så god mat. Vi åt spagetti carbonara, och drack vin och Amstel. Sedan hem och hämtade I M för bad i Ireon, sedan gick vi hemåt. Bengt mötte oss och vi fick åka hem. Bengt och Nikos upp till "gubbarna" med pension. Sedan satt vi på balkongen och drack ouzo. Sov sen bra.

Torsdag 5 juni: Efter frukost åkte vi mot Potami. I M åkte med till Spartharei för att promenera hem. Vi fortsatte till Potami vika Leka, en väg som vi aldrig åkt förut. Det går bra när man har en jeep att skumpa omkring med. Vi gick till vattenfallet men simmade inte in. Vill ha något kvar till en annan gång. Sedan tog vi oss över bergen till Platanos på by torget som är så litet, att bilarna knappt kommer fram mellan borden, där  lunchade vi. Bengt åt en lokal korv, som han älskar (eller hur Nicke?) och jag åt en briámi, mycket gott.  I en affär där vid torget handlade jag lite till Nikos och I M,s toalett, till Annika och Lars-Åke underlägg, plus lite till oss. (Där gick reskassan!! red.anm.) Efter detta så for vi ner till havet för lite bad, innan vi åkte hem. Bengt vattnade i trädgården. På kvällen satt vi på balkongen alla fyra. Nikos berättade att ett hus var till salu. I M nappade direkt då hon vill ha ett nytt hus för uthyrning. Bengt fick minnessaker av Nikos bl.a. en skorpion. Sov sen gott.

Fredag 6 juni: Nikos körde oss till flygplatsen. Sorgligt att behöva lämna Pagonda. Resan hem gick bra. På Arlanda ringde Lars-Åke och bjöd på middag, vilken vi blev glada för. Kom till dom och Leksand vid 21.30 tiden.

Hösten 2003   Övers på sidan

Fredag 7 nov: Äntligen till Samos igen! Vi startade resan med tåg från Leksand, Lars-Åke körde oss in, till Arlanda. Flyg 15.15 till Athen. Vi fick tillbringa natten på flygplatsen för att gå ombord på inrikesflyget till Samos 05.35.

Lördag 8 nov: Vi landade vi sju tiden, lördag morgon, på Samos nya flygterminal. Terminalen är fin och ändamålsenlig, bara tre månader gammal. Nikos mötte oss, som vanligt, med en blomma i mössan och en till mej. Väl uppe i Pagonda gick vi och lade oss ett par timmar, vi var så trötta, efter vaknatten i Athen. I M och jag gick ut med Beethoven och Bengt med Rocky. Vi gick sen till IM,s nya hus, vilken härlig utsikt. På kvällen satt Bengt och Nikos  nere och drack ouzo, I M kom upp till mej och vi delade en flaska vin.

Söndag 9 nov: Sovit skönt och länge. En gammal man har dött i byn i dag. Kyrkklockorna talar om det. Bengt och Nikos åkte upp till "Gubbarna" med pension. I M och jag gick på begravning. En märklig upplevelse. Halva Pagonda var i kyrkan. Efter stunden i kyrkan gick vi alla i procession genom Pagonda till kyrkogården, som i övrigt ligger mitt emot I M s förra uthyrnings hus, för nersänkning av kistan. En brandy och en mugg med nötter till varje besökare, kyrkkaffe. En promenad med Beethoven, då mötte vi killarna som kom med bilen full av pumpor, tomater m.m. som dom fick av "gubbarna" dom blev så glada av att se Bengt igen. Vi åt "grismat" fakés, i kväll jätte gott. Bengt och Nikos hade ätit "gifta bönor" hos "gubbarna", det var så gott enl. Bengt. På kvällen berättade Nikos greklands historia för oss framför brasan. Vi hade en mycket trevlig kväll. Bengt gick en sväng med Rocky, hon löper så de lade en del villospår för traktens hanhundar. Jag ställde klockan för att titta på månförmörkelse i natt. (Men som vanligt, Bengt tog fel på dagen).

Måndag 10 nov: Sov ganska länge i dag, så skönt. Efter frukost gick vi med I M till hennes hus, men vi kunde inte göra så mycket utan tog en promenad upp för backarna mot Spatharei  och tillbaka via torget och tittade in hos Nikos på posten. Bengt fotade Nikos och en kompis, för att maila till deras vän i Amerika. Jag och I M lagade mat, Bengt gick med Beethoven. Efter maten gick Bengt och Nikos upp för att läsa ner bilder och maila. Det blev strömavbrott, (vilken senare visade sig att flera 100 bilder blev förstörda, då kortet till digitalkameran blev förstörd) några timmar. Bengt och jag gick och handlade senare på kvällen. Blåsigt och 9 grader.

Tisdag 11 nov: Efter frukost gick vi till I M s hus och sopade rent efter murarna. Därefter gick vi hem och hämtade hundarna för promenad. Upp i bergen för att plocka kottar, bra att tända i öppna spisen med. Det var en skön dag, vinden har mojnat. På eftermiddagen plockade jag oliver som jag ska lägga in hemma på Jonheden.

Onsdag 12 nov: Till huset och skrapade bort murbruk från trappräcken, dörrar och fönsterbågar. En volta med Hundarna. Strålande sol i dag. Jag lagade fava och sov sedan en stund. Nikos och Bengt satt framför brasan och ljög, som vanligt. I M och jag gick med pumpa till Nikos mamma, hälsade på Nikos pappa som nu är sängliggande, 97 år fyller han på fredag. Nikos och Bengt mailade bilder till USA. Bengt chattade med Marie, som undrade om vi badat. Nikos visade en cd med härlig grekisk musik, den lyssnade vi på innan sängdags.

Torsdag 13 nov: Upp tidigt i dag och drack kaffe. I dag ska vi gå till Myli. En skön promenad i härlig terräng. Vi såg häger, rödhake och sädesärla. Väl framme i Myli, gick vi runt och tittade lite på hus och små gränder, så hamnade vi på det fina torget där vi drack var sin frapé, vi var ensamma på torget. När vi sen kom hem tog vi Rocky på promenad och plockade kottar till tändvirke för vintern. Jag lagade mat med hjälp av Bengt, briámi som är så gott.

Fredag 14 nov: Tog en promenad med Beethoven, soligt 18-20 grader. Gick sedan ner till I M s hus. Murarna var där och fixade det sista. Bengt beskar fruktträden. Bengt och jag lagade revithia keftédhes (kikärtsbiffar) med vitkålssallad, så gott. Sov sedan tidigt.

Lördag 15 nov: Upp tidigt för att åka upp till ett av Nikos olivfällt, för att såga ved. Jag gick sedan ner till I M s hus. Vi åt en tidig middag i dag, köttgryta. Killarna drack ouzo och vi gick tidigt till sängs. Nikos trött efter skogsarbetet, det är nog Bengt med!

Söndag 16 nov: Även i dag var det tidig uppgång för att såga mer ved. Jag plockade lite kottar medan Nikos och Bengt sågade upp några brända olivträd. Synd på så många fina olivträd som strök med vid den stora branden på Samos 2001, då mer än hälften av öns fält och skogar förstördes. Vi kom hem tidigt. jag satt och solade en stund, jätteskönt. Bengt låg och vilade. Jag och I M tog sedan en långpromenad. Varmt, linne dags, efter hemkomsten gick vi till deras affär för att klippte till tyg för att göra kransar till jul.  Senare på kvällen var Bengt och jag ner i byn för att handla, barskåpet var nog tomt.

Måndag 17 nov: I dag åt vi frukosten på balkongen och jag solade en timma. Vädret är som i maj-juni hemma i Sverige. Det är hur skönt som helst. Bengt och jag tog sedan Beethoven på en tvåtimmas volta, det är så härligt, finns så många olika vägar man kan gå. Vi kom fram till en gammal vattenreservoar där flög det upp två hägrar. Väl hemma delade vi på en Amstel. Vi var bra spaka, det är ju inte slätmark precis utan upp och ner. Vi sov tidigt.

Tisdag 18 nov: Soldis 23 grader. I M och jag är uppe tidigt. Vi ska åka med Nikos till Phytagorion, för att där ta bussen till Samos stad. Bengt stannade hemma för att sköta huset och rasta hundar, han gick mot Pirgos en dryg tvåtimmars volta. Han var säkert mer nöjd med den promenaden, än att följa med oss i affärer! Vi fönster shoppade en stund, handlade nytt minneskort till digitalkameran. Återvände med buss till Pagonda på eftermiddagen. Ätit god mat som vanligt. Jag och I M handlade sedan åt Nikos mamma, vi satt där en stund. Nikos var uppe hos Bengt, han hade fått en bild på en kompis baby, som bor i Amerika, som han ville Nikos skulle ge till mamman, som bor här i Pagonda. (Tänk vad tekniken är bra, red.anm.)

Onsdag 19 nov: I dag ska vi promenera till Hora och äta hos George på Sinantisi. Vi gick via Myli, där vi handlade bananer och näsdukar. Bengt åt en spagetti carbonara och jag bönor, så gott. Trevligt att träffa familjen Spanos. Vi lämnade Hora 13.35 och anlände torget i Myli 14.45, där beställde vi in frapé. Kom hem vid 17 tiden ganska så möra i benen. Det var en volta på tre mil. Efter en stunds vila och fika gick vi till affären för att handla ouzo till Nikos, och även till Bengt! Vi fick mandariner och apelsiner av ägarna, vi får alltid något av dem.

Torsdag 20 nov: Frukost på balkongen, sol och vindstilla. Bengt gick till I M s hus och kittade fönster och beskar färdigt fruktträden. Jag tvättade lite, solade och gick sedan ner till huset jag med. Bengt och jag gick med Beethoven ett par timmar. På kvällen bjöd I M på hemlagad Pizza och kräftor, vilken fest, Nikos kunde inte med kräftor, utan busade mest. Vilken avslutning på denna Pagonda tripp.

Fredag 21 nov: Vaknade tidigt, sovit lite oroligt. Hemfärd i dag. Solen skiner och det är varmt. För första gången tycker jag att det är vemodigt att åka hem. Vädret är perfekt 20-24 grader, sol och vindstilla. Det blir mycket väntande en sådan här dag. Städade rummet och toan. Packade.  I M fixade en tårta till Nikos pappa som fyller 97 år i dag, vi uppvaktade och åt tårta. Han har fortfarande glimten i ögat. Nikos mamma vill att Bengt ska komma ner och sköta hennes olivfällt, vilket gjorde Bengt glad. Vi gick sedan ner till Nikos och I M s affär, för att Bengt skulle fotografera lite till I M s webbsida. Vi har 2 kg oliver med oss, som jag ska lägga in hemma, klara att ätas om ett år ungefär. 1½ l flaska färdiga oliver och 3 l olivolja av de oliver som Bengt skördade i vintras. Nikos kör oss till flygplatsen, kram och adjö. En sista titt på Pagondas när vi flyger mot Athen. Planet till Arlanda lyfter 20.45. Vi är hungriga, det blir sallad och kaffe med kaka. Landar på Arlanda 23.10 och nu blir det en ny vaknatt på en flygplats. Tåg mot Leksand i morgon bittida kl. 07.16. Lars-Åke hämtar oss och kör oss hem, tack för det.

Hösten 2004

Tisdag 28 sep. Vi lämnade Jonheden med Lars-Åkes hjälp, för att ta tåget till Arlanda där vi övernattar på hotell Radison. Vi äter en pastasallad och dricker rödvin till det. Somnar sedan gott.

Onsdag 29 sep. Vaknade 03.45 för att äta frukost och sedan bussen till flygplatsen. Checkade in och sedan iväg, resan gick bra inga konstigheter. Köpte biljetter i Aten till planet mot Samos. Nikos mötte oss på flygplatsen och med en Amstel i handen for vi  upp till Pagonda. IM bjöd på ”grismat” gott och härligt att vara ”hemma” igen. Vi sov i ”mitt rum” första kvällen.

Torsdag 30 sep. Vi flyttade till IM,s hus på förmiddagen. Vi handlade sen det nödvändigaste för dagen. Vi hälsade på Nikos, på postkontoret och hälsade på en del bekanta runt torget. Nikos och vi satt uppe på altan och filosoferade, och njöt av utsikten.

Fredag 1 okt. Efter frukost promenerade vi ner till Ireon ca en timmas promenad. Vi gick mot Pythagorio för att bada lite. Sedan tillbaka till Ireon där vi åt Kalemari och drack en Amstel. Sedan åkte vi bussen upp till Pagonda.

Lördag 2 okt. Nikos och jag målade sommar toan. IM och Bi gick med Beethoven för att slänga sopor och sedan till Katina och drack kaffe. Vi åt friterad fisk och Pommes frites hos Nikos och IM. Senare på kvällen rensade flickorna bönor medan Nikos och jag satt med några Ouzo och pokulerade om livet.

Söndag 3 okt. Jag gick upp till Nikos och slipade lite på några rörledningar på sommartoan, och Nikos maskerade för målning. Sedan for vi upp i bergen till ”Gubbarna”. Birgitta fick träffa dom för första gången. Hon njöt lika mycket som jag av detta möte. Stella bjöd på friterad fisk och sötpotatis samt en bön sallad. Sedan  åkte vi till bergskyrkan och tände ljus. Väl framme vi pappans skog  ”Kiruna”, där vi kunde konstatera att där finns det gott om ved för vintern. På eftermiddagen försökte vi att installera min bärbara till Internet, men det fungerade inte. (Det visade sig senare att abonnemanget till nätet var utgånget). Bi lagade en god kikärtssoppa som vi åt på kvällen. Löste lite korsord och tidigt i säng. IM kom förbi med min mobil som jag glömt uppe hos Nikos. Jag monterade en Ikea pall åt henne. Sedan åter till sängs med korsord och bok.

Måndag 4 okt. Vi vaknade och gick bergsrundan, konditionen återvänder i kroppen. En småkylig morgon (19 grader). Sedan dusch och frukost på altanen. Jag gick upp till Nikos hus och målade färdigt sommar toaletten. Bi kom efter och hjälpte IM i trädgården, men hon blev så illa biten av smådjur så hon fick ge upp. Stövlar och långbyxor är att rekommendera. Jag lagade mat en grönsakssoppa till middag. IM sade angående olivolja att dom kunde inte ge bort något då det var många om oljan, konstigt efter att jag hjälpt till på fälten. Jag lagade en god grönsakssoppa och vi åt med god aptit. Sedan satt vi på övre platån och njöt av utsikten över Pagonda och Hora samt havet. IM kom och hämtade BI för en promenad med Beethoven, de gick till Nikos mamma Marias fält. Jag gick upp till Nikos med en flaska ouzo. Vi njöt av livet. Bi kom med Beethoven och hon fick också en ouzo. Efter lite samspråk om livet och min vidare vistelse här gick vi hem. Värmde på sopan som var kvar sedan lunch. Med lite retsina så gick kvällen fort. Somnade över en grekisk kokbok. Vi var nog för utvilade, då vi vaknade 03.30, mer korsord och läsa, somnade sedan vid sextiden.

Tisdag 5 okt. Vaknade inte förrän 9.30. Efter frukost promenerade vi till Ireon för ett bad och handla grönsaker. Vi åt lunch på samma taverna som senast, Kalemari, greksallad och Amstel. Bussen upp till Pagonda var sen i dag. Hem till huset, där vi fikade, IM kom lagom till kaffet. Min ”älskarinna” (70 år granne till gubbarna) kom och ville visa ett hus som hon ville sälja till Birgitta och mig. Huset låg fint till, men kanske för trångt för oss? Smal gränd med mycket hundskit, inget vidare. Nikos får följa med och översätta, vid tillfälle. Vi vill hyra först men hon vill sälja, för att kunna flytta till Aten. På vägen upp till Nikos matade jag åsnorna med morotsrester och jag är glad att den ena spottade ut mitt finger, fan så ont det gjorde när åsnan trodde jag var en morot. Ouzo time hos Nikos, vi såg ett tv-program om tyskar som köper hus i småland. Sedan gick vi hem och lagade en brokoligratäng och friterad potatis. Lyssnade på lite musik, både min och Birgittas begravnings musik. Ta mig till havet, för mig (Peter Lundblad)  och Visa vid vindens ängar (Mats Paulsson) för Brigitta. Inte för att vi var i moll, utan att vi kände vår Grekiska feeling. Sen grekmusik en stund före korsord och sömn.

Onsdag 6 okt. När vi vaknade efter en god sömn gick vi en morgonpromenad runt berget. Hälsade på Katina, vars hus vi tänkt hyra, om dom gjort viss reparation. Väl hemma så vankades det frukost. IM hit och pysslade, snickaren Manolo, var här. Jag sågade ner några genar för bättre utsikt från altanen. Bi och jag gick upp i bergen för att fylla två säcka med pinjekottar, bra att tända brasan med till vintern. Inköps runda , Amstel, ouzo, retsina och lite mat. I kväll äter vi Fava, en ärt rätt med olja och vitlök. Fava är en vinterrätt här i Grekland, i dag är det "vinter"! IM här igen med Lena och hennes Georgios, som tittade på målningen ut och invändigt. Bi och jag upp till Nikos och lånade verktyg till att sätta upp en taklampa i sovrummet. Vi lyssnade på Peter Carlsson och skrattade och njöt hjärtligt som vi alltid gör. Peter Carlsson är bara så bra, Sov sen gott. Fava smakade underbart, med en god olivolja (Altis), som vi köpt.

Torsdag 7 okt. Vaknade tidigt, efter frukosten promenerade vi till Ireon för att åka buss till Pythagorio. Där var vi inne på ett Internetkafé för att kolla lite e-mail. Bi handlade strumpor och vykort, vi köpte även en nytryckt karta över Samos. En buss till Hora där vi åt lunch hos familjen Spanos. Jag åt carbonara och Bi en kyckling souvlaki. Vi träffade där ett par svenskar från Gullspång och Degerfors, Lillemor och Stig som vi småpratade med en stund innan vi vandrade hem till Pagonda via Myli där det var stopp och vila med Amstel och frapé. Tittade på olivfabriken som var under ombyggnad, med ett modern system. Tillbaka i Pagonda gick vi förbi kyrkogården och hälsade på Nikos pappa Manoli. Äntligen är vi hemma, med trötta och stela ben. Precis när vi är hemma kommer IM och böjar slipa på huset. Bi tvättar lite kläder och jag förbereder kvällens mat, grönsakssoppa. På kvällen gick vi upp till Nikos, han har nu fått sin PC tillbaka, men allt raderat, bilder, FrontPage och dokument. Der är tråkigt. IM och BI ner till torget där det var dans och fin grekmusik. Väl hemma drack Bi och jag en retsina innan sängdags.

Fredag 8 okt. Vi gick en morgonpromenad runt berget före frukost. Några hantverkare är här och lägger om taket på huset bredvid. Jag tar en promenad ner till postkontoret och visar Nikos att en cd går att läsa, med det bildbehandlingsprogram som jag köpt innan resan. Bi städat huset under tiden. Sedan tog vi en promenad igen, denna gången upp till en kyrka med vidunderlig utsikt över nejden. Väl hemma lagade jag middag. Lite siesta, innan vi inhandlade mat. I dag har vi upplevt två mindre jordskalv, en märklig upplevelse. Lite skrämmande kändes det faktiskt. IM hit och Bi och hon satt ute och pratade någon timma med ett glas retsina vin. Då kom det andra skalvet, men dom kände inget. Löste lite korsord och läste lite före sängdags. 16 grader klockan 21.45.

Lördag 9okt. Vi gick en morgonvolta som vanligt, sedan en god frukost. IM hit och jobbade på huset hela dagen. Jag gick upp till Nikos och vi arbetade med hans dator. Bi lagade en god grekisk pizza, som vi avnjöt på altanen med Nikos och IM. På kvällen lyssnad jag och Birgitta på Peter Carlsson, musik från min bärbara dator, och njöt av livet och vinet. Läste lite och sov sedan gott.

Söndag 10 okt. IM här tidigt och målade. Bi och jag struntade i att ta vår vanliga morgon volta, då flickorna ämnade gå till Ireon och bada. Efter frukost gick jag upp till Nikos. Vi for upp i bergen till ”gubbarna”. Stella bjöd på ouzo och meze, som vanligt. Det är så skönt att sitta och lyssna på när dom pratar. Jag gick runt på deras fält och tittade lite. Väl hemma hos Nikos murade vi ovanför toaletten och ordnade med lite avrinning från taket. Sedan drack vi några öl och språkade om livet. Vi och djuren mådde så bra. Jag gick sedan ner till IM,s hus och värmde på en soppa. Satt sedan ut och njöt av utsikt och söndagsfriden. Bi och IM kom sedan från badet, Bi röd och varm, fick väl bära ryggsäcken själv både dit och tillbaka. Bi duschade och jag lagade en makaronilåda (Pastitsio). Efter lite retsina och mat så mådde vi bra. IM kom sedan ner en stund. Bi och jag gick sedan i sängs för lite korsord och läsning.

Måndag 11 okt. Bi, jag och IM åkt med Nikos till korsningen, strax ovan  Ireon, där sedan Lena skjutsade oss vidare upp mot Koumandarei. Därifrån gick vi tre sedan tillbaka till Pagonda en skön promenad på 1½ timma. Vi åt frukost och sedan vila i trädgården. Klippte lite på några vinrankor, trots att det inte är brukligt så här års, men har en idé om att tillväxten ska förbättras då det fortfarande råder sommar. IM bjöd på Fasoládha, den smakade så bra. Nikos hem och vi ordnade med avlopp från toalett taket. Handlig stod sedan på programmet. Även ett besök på apoteket där vi köpte en salva för Birgittas och även mina myggbett. Vi är trötta efter att legat vakna långa stunder  föregående natt och även uppe tidigt i morse. Vi friterade stripps, greksallad med retsina till kvällen. Efter maten och disken tittade vi på bilder, som jag tagit i Grekland tidigare år, från Samos.

Tisdag 12 okt. När vi ätit vår frukost, gick vi via postkontoret, för att höra om morgondagen. Taxi eller skjuts. Nikos hämtar oss, tidigt i morgon. Vi gick vidare ner till Ireon, där vi tar vårt sista dopp för denna gång. På vägen till Ireon hälsade vi på Lena, en svenska som bygger ett vackert hus, med en otrolig utsikt. Vi badad en stund och gick sedan upp till byn Myli för att äta mat. Vi valde båda en kyckling och greksallad med Amstel och retsina. Väl uppe i Pagonda, trötta och varma, städade vi ur huset. Duschade. IM kom till huset. Det blev en dyster kväll.

Onsdag 13 okt. Nikos hämtar oss vid sextiden och kör oss till flygplatsen. Vi talar lite om gårdagens händelse. Sedan ett ömt farväl. Resan går bra. Samtliga flyg avgår i tid. Annika hämtar oss vid Gagnefs järnvägsstation.

Hösten 2005

Torsdag 22 sep. Vi åkte tåg från Gagnef på kvällen, med tågbyte i Borlänge där Åsa och Ronny lämnade över den parlö´r som Sigmundsson lånat. Vid 22 tiden anlände vi till Arlanda för att tillbringa natten där, sov av och till.

Fredag 23 sep. Dags att gå på planet till Samos och Pagonda, klockan är 7 på morgonen. Vi landar i ett varmt men lite molnigt Samos kl. 11.35 lokal tid. Vi såg inte Solweig, en bekant sedan falukuriren. Hon var här på Samos veckan före. Niko hämtade oss och körde oss till Ireon i sin nya bil. Vi tar in på en fin studio som ägs av en klasskamrat till Niko.

Birgitta och Niko på balkongen.  © foto: Bengt Ahlstrand

Birgitta och Nico på balkongen. © foto: Bengt Ahlstrand

Niko bjöd på öl på balkongen. Sedan till badet för ett skönt dopp, efter resan. Niko och Bengt var och handlade mat, som Bengt sedan lagade till. Vi somnade sedan vi 18 tiden trötta efter en natt på Arlanda.

Lördag 24 sep. Vi har sovit hela natten. Vi tog en promenad på 1½ timma, vi fick följe av en hund nästan hela tiden. Han skällde på allt och alla, ville väl visa att han var en bra vakthund åt oss!!! Frukost på balkongen smakade bra, äggen är så goda. Utsikt över berg och hav, det är mulet men varm. Vi gick för att bada, ömsom sol ömsom moln, lite regn, 15 droppar sa Niko som kom precis när vi var tillbaka till vår studio. Vi satt på balkongen och pratade länge om livet, med Niko. Vi åt sedan mat och tittade på stjärnorna innan läggdags.

Birgitta på balkongen i Ireon. © foto: Bengt Ahlstrand

Söndag 25 sep. Sovit skönt även i natt. Frukost som sig bör på balkongen i solen, inte ett moln så långt ögat kan nå. Vi väntar på Niko som ska ta oss till huset som vi ska hyra. Det blev en utflykt till pappas fält där vi plockade oliver, lagerblad, rosmarin och salvia. Niko bjöd på öl som vi avnjöt med en storslagen utsikt över Ireon, Pythagorio och flygplatsen m.m. Huset var stort men smutsigt. Har stått tomt länge, men med klorin och diverse andra medel blir det bra. Finns mycket att göra utvändigt också, vinrankor att få liv i och fruktträd, olivträd, grönsaksland m.m. Efter rundvandring i hus och trädgård åker vi upp till Stella och Stavro "Gubbarna" som är Bengts favoriter. Bengts "älskarinna" änkan var också där. Vi fick fisk, pumpa, ouzo m.m. Stella vill att vi skall hälsa på dom ofta när vi blir pensionärer. Bengt åker ner redan i januari för att dona i hus och trädgård. Träffade I-M på vägen till Ireon, hon väntade gäster till sitt hus. Niko visade oss det olivfält som han har nära Ireon, det blir vinterjobb för Bengt, behöver beskäras ordentligt. Lite ouzo och vatten på balkongen även mat. Niko avböjde maten. Tog sedan en promenad på kvällen tänkte bada men det blev inget. Satt på balkongen och tidigt i säng. Skönt.

På pappas fält. © foto: Birgitta Ahlstrand Vårt nya hus Niko visar oss. © foto: Bengt Ahlstrand Utsikt mot öster. © foto: Bengt Ahlstrand Utsikten ner mot byn. © foto: Bengt Ahlstrand Vårt hus i mitten. © foto: Bengt Ahlstrand Birgitta, Bengt, Arestides och "älskarinnan". © foto: Nico Vliamos

© foto: Birgitta Ahlstrand © foto: Bengt Ahlstrand © foto: Nico Vliamos

Måndag 26 sep. Upp tidigt Nico hämtar oss 7.30. Åkte med Nico till Pythagorio för att ta ut pengar och skicka ett enda kort som skall till Lucy. Tillbaka i Ireon vid 9 tiden. Vi skulle gå över bergen till ett badvik vi ofta besökte tidigare, men vi fick vända efter någon timma på grund av alla kullvräkta träd vid branden för några år sedan. Då gick vi till "våran" pir mellan Ireon och Potokaki för att bada. Efter badet gick vi till Hora och familjen Spanos restaurang Sinantisi. Anlände mycket hungriga. Vi åt pizza bolonias, vi har aldrig ätit en så god pizza, Sinantisi är kända för sina goda pizzor. Sedan var det bara att promenera hem till Ireon, ont under fötterna och med trötta ben kom vi hem vid 19 tiden. Lång dags färd mot natt. En greksallad på balkongen. Sov sedan gott.

Tisdag 27 sep. Sov till kl. 8. Promenad upp till Myli för att hämta vatten, en resa på två timmar. Brunch på balkongen. Badkläder på och iväg till piren, men den var upptagen så vi badade strax innan. Väl hemma så vilade vi lite, siesta. På kvällen kom hyresvärdinnan upp för att städa. Vi gick ut och åt god mat, Bengt åt en mycket god spagetti carbonara, hos en pensionerad polisman, som öppnat en taverna. Vi är trötta nu, men hem på balkongen för lite njutning av stjärnhimlen, som vanligt.

Onsdag 28 sep. Niko kom och hämtade oss på morgonen för att åka upp till Pagonda. Vi var på banken för att öppna ett konto. Vi gick till vårt hus igen, för att än en gång titt på det. Det kommer att bli fint om vi lägger ner lite jobb och pengar. Åt en omelett och en öl på torget avslutade Pagonda turen. Vi promenerade ner till Ireon, jättevarmt. Löst lite korsor, lite ouzo och öl, samt vila innan maten. Vi gick till en taverna vi ofta åt på, medan vi väntade på bussen till Pagonda, förra året. Det blev Kalemari, tomat och gurksallad, porkstek med pommes frites, inte vad vi tänkt oss. Mycket mätta gick vi hem. Ireon är en by som det går utför för, tror jag. Visserligen är det snart slut på säsongen.

Vi tog en omelett och amstel på torget i Pagonda. © foto: Bengt Ahlstrand  Torget mot Postkontoret. © foto: Bengt Ahlstrand

Vi tog en omelett och amstel på torget i Pagonda. © foto: Bengt Ahlstrand

Torsdag 29 sep. Sovit bra. Vi låg i sängarna och såg soluppgången över Turkiska bergen, ganska häftigt. Efter lite frukost och korsordslösning var det dags för bad. Militären övade mellan Ireon och Potokaki så vi gick förbi och badade närmare Potokaki. Suget efter Spanos goda pizza drog oss mot Hora  och Sinantisi för att ännu en gång njuta en bolonias. Två pizzor på en vecka!!! Vi blev mätta. George bjöd oss på Amstel. Fortsatte till Myli för frapé och öl på deras vackra torg. Jag trött och nödig, men blev som en ny kvinna efter toa besök. Promenaden gick sen hem till Ireon. Betalade studion, 175 Euro, billigt för det stora rummet. Tack Niko för att du ordnade ett så bra boende åt oss. Ny duschad sitter jag på balkongen och väntar på en ouzo. Bengt läser mina tankar och serverar. Gick och handlade det vi ska ha med oss hem. Åt en greksallad på balkongen. Vi har haft en  Minervauggla som granne och den kom och hälsade på, kul.

Fredag 30 sep. Väntar på Niko klockan är 7.30. Niko kom med olivolja. Packar allt som vi plockat, lagerblad, salvia och oliver för inläggning. (kommer mer när redaktör Birgitta skrivit det sista.)

Hemma med skörden och olivoljan. © foto: Bengt Ahlstrand

Sommaren 2006.

Lördag 10 juni: Resan till Samos började med tåg från Leksand till Arlanda. I Borlänge blev det ett långt uppehåll på grund av gräsbrand mellan Falun och Borlänge. Vårt tåg var tvungen att invänta resenärer från Falun, som kom med buss. Väl framme så checkade vi in på Rest and Fly och sov några timmar.

Söndag 11 juni: Mobil väckning 02.30. Incheckning till Samos 03.00. Lite väntan vid gaten, men vi kom i väg prick 05.00 som var vår starttid. Det var endast Airtours resenärer på flygplatsen denna tidiga morgon. På "flydeck" var det en ung tuff personal!! Efter ett par vändor över flygplatsen och en vinge "nästan" vid bergskanten landade vi mjukt och fint på Samos flygplats. Vi tog en taxi upp till Pagondas. Solen skiner även här. Kul att komma till huset och att mina blommor växt så fint och Bengts vinstockar har några vindruvsklasar. Mat hade vi i skåpet. Pasta, tonfisk, linser och krossade tomater. Det reder sig. Landet som Bengt grävde i vintras var täckt med vilda blommor. Cikoria, vallmo och diverse annat. Växtligheten är det inget att klaga på. Rosorna blommade för fullt också. Det är fest i tre dagar. Lördag, Söndag och Måndag. Något religiöst. Prästerna mässar från kyrkan i timmar. På torget dukas det upp till efterfest. Vi tog en promenad och träffade på lite av de gamla som blev glada att se oss. På vägen hem träffade vi Maria, Nikos mamma, som ville vi skulle följa med henne hem. Hon bjöd på röda bär i sockerlag och vatten, väldigt gott. Vi satt hos henne några timmar. Vi pratade med både händer och fötter och skrattade gott. Bengt och jag såg att hon hade roligt, det var bra för henne. Gick hem och lade oss, vi var mycket trötta efter en lång dag. Det var överraskande och se att det var så rent och snyggt inne i huset när vi kom efter två månader, luktade gott. Bra att fönstren varit öppna. Lite av Afrika sand men det är ju så.

Måndag 12 juni: Pysslade mest med landen som växt igen och vattnade vinstockar och rosor. Festen på torget i kväll var mycket lugnare än i går kväll. Nikos ringde när han kom från Samiopoula "sommarstugan". På kvällen satt vi ute och tittade på den fina utsikt vi har.

Tisdag 13 juni: Vi gick upp tidigt i dag. Vi ska åka med Nikos in till Pythagorio för att handla mat. Väl hemma vid 10 tiden. Bengt gick ner till posten för att hålla postmästaren sällskap. I-M kom till huset och Birgitta bjöd på kaffe och skorpa. Jag gick sen ner till Nikos och fick min trasiga sko lagad. Tvättade en omgång lakan och ryckte ogräs ur landen. På kvällen satt vi och beundrade byarna och dess skimrande lampor. Bengt lockad på kattugglan som kom så nära, satte sig på en stolpe bara några meter från oss. Sov ganska tidigt.

Onsdag 14 juni: Gick ner till Ireon och badade. På hemvägen hyrde vi en liten bil och for till Balos och åt hos Stella och Nikos. De var glada att se oss igen och Nikos hade berättat för Stella att vi var där i mars och hälsade på Nikos. Hemma så gällde städning i trädgården. Sov tidigt.

Torsdag 15 juni: Vaknade av en råtta på den tilltänkta toan vid sovrummet, ingen kul syn. Vi gick en runda. Åt frukost och åkte sen för att bada. Vi köpte blomjord till rosorna, och rensade sen bort en del grenar från det träd som täcker stora delar av muren ut mot vägen. Nikos kom på kvällen och drack en öl med oss. Bengt lockade till sig ugglan.

Fredag 16 juni: Fortsatte att klippa trädet vid muren. Åkte sedan till Hora för att köpa en fälla till vår objuden gäst. Badade vid Potikaki. Köpte potekali (apelsiner) efter vägen hem. Bengt gick till Nikos på kontoret, jag städade. På kvällen gick vi till Dimitris vinstocks fält. När vi lagade mat ropade någon. Bengt kom tillbaka med en petflaska med vin och berättade att vi var bortbjudna till paret som har getterna nedanför oss. När vi kom till dem hade de en man från Tyskland där också. Det blev vin och meze. Så fick vi veta deras namn, Stavros och Julia. Hon, Julia är från Bulgarien. Vi hade en mycket trevlig kväll. Sov sent.

Lördag 17 juni: Sov länge. Till badet. Badade och åkte sen sväng. Kokari, Manolates och Samos stad. På kvällen for vi ner till Ireon för att ta ut pengar till hyra och el. Satt sedan på altanen Bengt lockade ännu en gång ugglan fram till stolpen.

Söndag 18 juni: Upp och städade huset. Hemfärd. Läste av elen. Åkte till flygplatsen var där 10.30 och lämnade bilen på parkeringen. Start 13.00 och landade på Arlanda 15.30 svensk tid. Lite väntan på Arlanda, tåget gick 18.05 och vi var i Leksand 20.45. Jag gick för att hämta bilen, den var stendöd, tillbaka till järnvägstationen igen Bengt där. Honom kan man inte lämna särskilt lång tid. Han var bara borta. Så småningom såg jag han vid mitt jobb. Det blev taxi till Jonheden, 264 kronor. Väl hemma blev det lite snack och sedan i säng.

Hösten 2013.

Lördag 7 sep: Nu börjar vår resa till Grekland och Samos tillsammans  med Kerstin och Nicke Hedlund som turister, efter många år som boende på ön. På planet och samma rad sitter Margareta och Hasse från Hedemora som har ett hus i Pythagorio. Världen är liten. Väl framme så startar "blåa faran" som Åsa döpt  vår Seat Ibiza. Den var inte blå längre utan grå. Efter installation på Hera ett hotell i Pythagorio, "Rent och fräscht" gick vi till Faros och åt en sen middag. Det blev även ett stopp på Iliad innan vi gick hem.

Öl på Arlanda med Nicke. © foto: Bengt Ahlstrand

Nicke och jag tar en öl på Arlanda.

© foto: Bengt Ahlstrand

Söndag 8 sep: Första doppet skönt i vattnet vid Kerveli. Där satt Berit och Tommy från Källby. Apelsinjos för Kerstin och mig öl för Nicke och Bengt. Åkte vidare ut till Kamara och Ula och Kriton. Åt en lättare lunch hos dem. Alltid lika roligt att träffa dem. Sedan hem för lite vila. På kvällen var det Farmen som gällde. Julia och Stavro bjuder på god och mycket mat. Där var även Nilla och Perry samt Nillas bror och svägerska. Kostas ringer och vi ska äta hos dem i morgon.

Utsikt från hotell Hera. © foto: Bengt Ahlstrand        Frukost på hotell Hera. © foto: Bengt Ahlstrand        Ett gäng vana Samos resenärer i Kerbeli. © foto: Bengt Ahlstrand        Lunch hos Ula och Kriton i Kamara. © foto: Bengt Ahlstrand     Mat och firande av Stavros namnsdag. © foto: Bengt Ahlstrand   Stavro och Julia. © foto: Bengt Ahlstrand

Utsikten från vårt hotell och frukost. Vana Samosresenärer i Kerveli. Lunch hos Ula och Kriton i Kamara. Stavros fiesta på Farmen.

© foto: Bengt Ahlstrand

Måndag 9 sep: Bengt åker och tvättar bilen, nu är den blå igen, den fick sig en omgång även invändigt också. Brandflyget är uppe, det brinner någonstans runt Mitilini. Frukost och sedan i väg till Ireon. På torget blev det stopp för glass och öl. Bengt tittade lite på Facebook. Klockan ett var det mat hos Terna och Kostas. Där blev vi kvar några timmar. Ägg, olja, dolmades och oliver fick vi med oss. En kväll på Hedlunds balkong med dolmades, greksallad och korvomelett. Mycke skratt!

I Ireon glass och öl. © foto: Bengt Ahlstrand     Mat hos Kostas och Terna. © foto: Bengt Ahlstrand

Ireon bar. Mat hos Terna och Kostas.

© foto: Bengt Ahlstrand

Tisdag 10 sep: Åkte till Samos stad Bengt skulle fixa grekmobilen som inte längre har giltigt simkort. Kerstin och jag skulle försöka hitta cupglasen som vi fick glass i på torget i Ireon. De var så häftiga. Men det gick dåligt. Vi hittade en affär som har cupglasen, endast ett cupglas kvar. Så det blev tji. Till Mykali för bad där träffade vi sex svanskar, alla gamla bekanta. Vi bestämde att vi ska äta till sammans i morgon. Hasse bokar bord på Faros och Bengt bokade fördrinken på Iliad. Efter fiesta gick jag en promenad i Pythagorio. Klockan 18 kom Hedlund och vi gick för att morsa på Anita och Sven från Gävle, som bor hela säsongen. Där fick vi tips om en taverna för kvällens mat. Vasili och Snoopy kom också förbi. Vi gick till Ambrosia för att äta deras lamm med rosmarinsås som Anita rekommenderade. Bengt åt tortellini. Efter det en sväng till Iliad och sedan hem till sängen.

Liten Servitris på Amrosia. © foto: Bengt Ahlstrand     Kerstin och Birgitta. © foto: Bengt Ahlstrand     Nicke och Kerstin. © foto: Bengt Ahlstrand     Nicke, Kerstin och jag på Iliad. © foto: Birgitta Ahlstrand     Shopping i Pytagorio. © foto: Bengt Ahlstrand

Det ska börjas i tid, ung servitris på Ambrosia. Lite mingel bilder från barer. Shopping i Pythagorio.

© foto: Bengt Ahlstrand

Onsdag 11 sep: Bengt åkte till Vathy och skulle fixa grekmobilen. Vi andra gick till Pegasus Beach. När jag packade upptäckte jag att Bengt glömt mobilen i ryggsäcken. In till Nicke för att ringa till Bengt, ingen kontakt. Vi stolpade iväg och badade, så småningom kom Bengt från Vathy. Han åkte ännu en gång till Vathy, även denna gång i oförättat ärende. Lunch på Pegasus, gott. Hemma sov vi lite. Vi skulle träffa de andra på Iliad klockan 19.00 på fördrink. Det blev manfall 4 stycken sjuka. Tio små negerpojkar blev bara sex. Det var inte så svårt att roa oss ändå, men vi saknade de andra. God mat och mycket skratt. Så gick den dagen.

En drink på Iliad. © foto: Bengt Ahlstrand

På Iliad bar.

© foto: Bengt Ahlstrand

Torsdag 12 sep: Bengt gjorde ett nytt försök och valde Vodafon med ett nytt mobilnummer. Då gick det bättre. Vi åkte med till Mykali. Stolar och umbrella. Vattnet skönt badade och hade det bra. På kvällen åt vi på Dionysos. Tommy bättre och även dom andra.

Fredag 13 sep: När vi kom till parkeringen i morse var bilen instängd. Där gick vi i hettan i en och en halv timma innan polisen kom och fick tag i ägarinnan, "Greker". Efter den malören åkte vi till Mykali åt lunch och badade. Skall till Farmen klockan 18, Stavros fiesta i morgon men vi firar den i dag. Elva personer Nilla och Perry ett par från Tyskland, en kille från Mitilini och vi fyra plus Julia och Stavro. Massor av mat som vanligt.

Lördag 14 sep: I dag är det hemfärd i kväll. Vi åkte ut till Mykali och badade en sista gång i år. Varmt i vattnet. (Kallt. red. Bengt) Lunch på en taverna. Margareta och Hasse kom och sade farväl. Hem och packade. En sista tur i Pythagorio, Kerstin bjöd på glass. Till flygplatsen och parkerade bilen. Hemresedagar är ett enda väntande. Handlade godis på Taxfree. Planet startade i tid och landade på Arlanda 23,30. Hämtade bilen på Benstocken. Bengt har naturligtvis slarvat bort biljetten och fick hämta ut en ny för att få ut bilen. Sedan var det resan hem, lite dimma. Hemma ca 03.05. Packade upp och kom i säng sent.